IKLAN #1

Sunday, June 10, 2012

perhubungan

Show me a couple who do not have anything to complain about each other and I'll show you a liar.

memang betui pun, toksah dok perasan nak kata hangpa puaih hati habeh dan takdak benda langsung yang nak komen pasai pasangan hangpa. kita bukannya robot, dan bukannya sama mana2 2 manusia, sebab tu ada perkara (atau perkara2) yang pasangan kita buat kita akan rasa tak senang dan tak suka.

tapi the key to pasangan bahagia ialah bukannya cuba menukarkan perkara (atau perkara2) yang kita tidak suka mengenai pasangan kita tu (unless benda tu dah kronik dan boleh membahayakan agama, bangsa dan negara la) tapi belajar menerima pasangan kita tersebut dengan seadanya. toleransi is the keyword here.

memang payah pun nak buat macam tu, takdak sapa kata senang aih. kita diri sendiri ada set of rules yang kita tetapkan yang mana kita comfortable with. jadi bila ada orang lain terutamanya pasangan hidup kita buat perkara yang tak menepati set of rules tersebut, memang la akan rasa tak senang hati. tapi kalau tak mula di mana2 sampai bila pun tak bole nak belajaq menerima pasangan kita seadanya.

besides, macam hang tu lengkap semua perkara nak complain2 pasai orang lain. cuba pikiaq kalau orang komplen kat hang macam tu gak, suka kah anda?

hingga tika dan saat yang lain, ciao!

p/s : sesunggohnya, entry ini pertama sekali ditujukan kepada diri sendiri sebelum ditujukan kepada orang lain.

No comments: